Vokální škola Bel Canto, kterou vede Usen Inkarbekov v Tarazu v Kazachstánu, představuje analytický článek o fenoménu Dimashe Kudaibergena:
Přátelé, v minulých článcích jsme se věnovali vysokým mužským hlasům, jako je kontratenor. V této souvislosti by mnozí zřejmě usoudili, že náš nejtalentovanější krajan Dimash Kudaibergen je také kontratenorista. To však není tak docela pravda. Dimash je ve skutečnosti jedinečný zpěvák a nebylo by správné nazývat ho „pouze“ kontratenoristou.
Dimash je stále považován za mladého a začínajícího zpěváka, ještě toho musí hodně udělat a zvládnout! Ale už teď se pokouší o různé styly a žánry, hledá sám sebe, svou vlastní cestu a způsob svého hudebního sebevyjádření. A proto můžeme s jistotou říci, že nás čekají velké tvůrčí proměny a nečekaná odhalení!
Jakým hlasem tedy Dimash zpívá? Přirozeně, že se někdy vyskytují zpěváci, jejichž hlasový typ nelze napoprvé přesně určit, přinejmenším pro mnoho učitelů to může být obtížné. Je to dáno tím, že zpěvák může mít velmi bohatý a vynikající hlas s širokým rozsahem a různými barvami. Například zpěvák může být přirozeným tenorem, ale jeho hlas je tak barevně bohatý, že ho odborníci mohou chybně klasifikovat jako baryton nebo dokonce bas! Čím je hlas bohatší, tím více barev má.
Takový zpěvák skutečně může zpívat jako baryton nebo dokonce jako bas, nicméně přirozenost nakonec udělá své, jeho hlas bude přirozeně směřovat nahoru a znít nepřirozeně v nižším rejstříku. Pokud zpěvák pokračuje ve zpěvu hlasem, který mu není vlastní, vede to k degradaci hlasu. Takoví velcí operní pěvci jako Enrico Caruso a Vasilij Treťjak zpívali díky bohatosti svých hlasů jako basisté: E. Caruso musel na začátku své kariéry zpívat basové party a V. Treťjak vůbec začínal svou kariéru jako basista. Ale svou povahou to byli dramatičtí tenoři. A kdyby jejich mentoři neodhalili včas jejich nadání, kdo ví, možná by jejich kariéra skončila mnohem dříve.
To samé by se mohlo říct i o Dimashovi – má přirozený, poměrně široký hlasový rozsah a jeho hlas se neomezuje pouze na jeden z typů, ani se nedá tradičně zařadit. Dalo by se říci, že Dimash ovládá „několik hlasů“, nejen akademickou, ale i populární pěveckou techniku, a na rozdíl od „klasického“ zpěváka, který zpívá „jedním“ hlasem ve všech rejstřících (ve spodním, středním i horním), Dimash zpívá odlišnými hlasy v různých rejstřících: dole užívá populární baryton, dále přechází v tenor, a ve výškách užívá plný sopránový falzet (tzv. kontratenor), stejně jako mixed a tzv. fistuli.
Dimashe nelze zařadit do konkrétního a určitého hlasového rámce, nemůžeme říci, že je „pouze“ tenor, baryton nebo kontratenor. Jeho hlas má „jiné“ vlastnosti než „jiné“ hlasy – a to ho činí jedinečným a odlišným od ostatních. Jestliže tradiční zpěvák zpívá „jedním“ hlasem ve všech rejstřících, pak Dimash zpívá různými hlasy v různých rejstřících. Dá se tedy říci, že Dimashův hlas je vzácným darem přírody a výsledkem tvrdé a usilovné práce na něm.
Mimochodem, rovněž by bylo dobré se zmínit o žánru, ve kterém Dimash zpívá. Někteří lidé z nějakého důvodu považují Dimashe za operního pěvce. Nebylo by však úplně rozumné to tvrdit. Když k nám přicházejí noví studenti na konkurz, často od nich slýcháme: „Chci být operní zpěvák jako Dimash“. Ale přátelé, ať už to pro vás a všechny fanoušky zní jakkoli překvapivě, Dimash je úžasný zpěvák v žánru klasického crossoveru, který ve své tvorbě umně kombinuje prvky popu a vážné hudby, je to nový žánr, který vznikl teprve nedávno a v současné době si získává velmi velkou popularitu. Ale nazývat Dimashe operním pěvcem není úplně správné.
Dimash by se pravděpodobně mohl stát operním pěvcem, ale klasické umění má svá přísná měřítka a požadavky na zpěv. Aby se stal operním pěvcem, musel by se přeškolit a naučit se zpívat „jedním zcela určitým“ hlasem ve všech rejstřících, zbavit se popového způsobu zpěvu a zvládnout hlasovou techniku potřebnou pro vystupování na operním jevišti. To znamená, že nakonec by musel ztratit svou originalitu a jedinečný zvuk svého hlasu. Dimash vypadá v žánru klasického crossoveru tak krásně a organicky, kombinuje pop a akademický styl tak snadno a dovedně, že by bylo lepší, kdyby se nepřeškoloval, ale zůstal takový, jaký je: tak jedinečný, osobitý a nebojím se říct, ojedinělý zpěvák svého druhu s tak mimořádnými hlasovými schopnostmi!
Operní umění by Dimashe vtěsnalo do přísných akademických rámců a požadavků, zatímco Dimash a jeho jedinečný hlas a jeho potřeba vyjádřit se, by nesnesli žádná pravidla a omezení. Je skvělé, že je svobodným umělcem, který se může vyjádřit tak, jak to cítí a jak by chtěl!
Drahý Dimashi, zůstaň stále jedinečným a nenapodobitelným, jakým jsi jen ty!
S pozdravem, Bel Canto.