„Má někdo z nás v každodenním životě čas nemyslet absolutně na nic? Většinu odpovědí si představuji asi takto: „Na to nemám ani chviličku.“ Ocitáme se v časové tísni, tlačí nás práce a ostatní aspekty našich životů. Život je v současnosti hektičtější než kdykoliv dřív. Celé dny se ze všech sil snažíme splnit všechny své povinnosti. Pohroužíme-li se do tohoto typu stereotypu, nevědomky, leč nevyhnutelně ztrácíme pojem o sobě samých i o skutečném štěstí.” napsal Shunmyo Masuno v knize Umění prostého života.
Proto hledáme odměnu v podobě intenzivních zážitků, rudých vášní nebo se uchylujeme k černému hněvu a agresi, abychom ze sebe tu všechnu šílenou nudnost šedého každodenního života dostali, abychom našli rozptýlení, abychom se zbavili napětí i plíživého strachu, který se v nás nutně musí usadit. Bez spojení se sebou samým totiž ztrácíme půdu pod nohama.
„Když nemáme dostatek času, strádá i naše duše. Automaticky říkáme: „Nestíhám – mám toho moc.“ Pod vlivem takových pocitů se i v naší mysli rozmáhá chaos. Ale opravdu toho máme tolik? Nejsme to my sami těmi, kdo nás do spěchu nutí? V japonštině je slovo „zaneprázdněnost“ vyjádřeno znakem obsahující symboly pro “ztrátu“ a “duši“. Není pravdou, že nestíháme z důvodu obecného nedostatku času. Nestačíme, protože v našem srdci už nezbývá žádný prostor.“ Pokračuje Masuno. Proč si jej tedy neuděláme? A jak si jej tam máme udělat, ptáte se? Vraťte se na začátek a čtěte řádky znova! Anebo poslouchejte Dimashovu skladbu El amor en ti (Láska v tobě).
Už když ji posloucháte bez znalosti textu, nutí nás k „chviličce zastavení“. Hluboké barytonové tóny v operním duchu sametově hladí, sluchu lahodí i něžné vyšší tenorové a sopránové pasáže. Aniž bychom viděli obraz, vnímáme píseň jako rozhovor více osob, z nichž ta poslední, rockově/popově naladěná, je nejšťavnatější. Ty výkřiky, zařazené zdánlivě nahodile, ale přitom tak přesně – efektně do druhé doby…
Píseň Dimash předvedl na svém posledním koncertě v kazašské Almaty 23. září 2022.
Když ji uvidíte ve videu, pocit rozhovoru více osob je už zcela zřejmý – řeč probíhá mezi čtyřmi postavami: tři Dimashové – obrovské hologramy a jedním živým Dimashem z masa a kostí. (*Dozvěděli jsme se, že za vytvořením hologramů, které byly promítány během koncertu na několik metrů vysoká plátna, bylo asi měsíc intenzivní práce velkého týmu lidí ze společnosti @llightproduction a @hollomedia.kz.)
Když se seznámíte s textem písně, je jasné, že bezpochyby mluví k nevědomému člověku. K člověku uvězněnému v „labyrintu všedních dní“ a honbě za svými nesmyslnými touhami, polapenému strachem, který kolem sebe plíživě šíří okolní svět.
Šedé nebe tady běsní, chaos jak moře, bez pravidel, nelítostný. Nepořádek, chtěl by vládnout tady.
Mluví k němu a ukazuje (bílou) cestu, cestu k duši, cestu k sobě samému, vlastnímu nitru, kde se skrývá zázrak, láska:
Ať tvoje duše zpívá, mír v sobě nacházej, tvůj vnitřní klid tam odpočívá. Ať tvá láska vyvěrá a plyne, tvá láska, tvá láska, tvá... láska
Spoluautorka textu, Hilde Wöhler, o smyslu textu napsala:
„Poselství slov je pozvání poznat kapacitu jazyka lidského srdce. Jedině prostřednictvím lásky, uvědomění si sebe samého a skrze duchovní růst můžeme dokázat dobýt a poznat sebe samého. Slova hovoří o síle laskavého a štědrého lidského srdce, které nám dává schopnost vybrat si důstojný život plný lásky, světla a respektu, a který nám dovoluje děkovat, vážit si a radovat se z toho, co je nám dáno z nebes. Hovoří o schopnosti, kterou má každý člověk. Každý člověk může překonat soužení a těžkosti, naučit se ovládat a zvládat svá pokušení a touhy a překonat své temnoty…“
Elsa Patricia Medina z DKIFC se ptá: „Proč je píseň El Amor en Ti je v mnoha ohledech tak jedinečná?“ A vzápětí si odpovídá:
Za prvé – je to Dimashova první skladba, kterou složil v klasickém stylu (technika bel canto/ pop). Máme tu hned čtyři Dimashe. Černý Dimash zpívá barytonem, bílý tenorem, červený je soprán a moderní Dimash představuje pop.
Za druhé – je to jeho první píseň ve španělštině.
Za třetí – kombinuje zde veškerý svůj hlasový rozsah způsobem, který dosud nikde nepoužil, a ten je navíc násoben ve čtyřech hlasech současně (už jen pomyšlení na to mi způsobuje husí kůži).
Za čtvrté – poselství, které chce sdělit, je tak krásné a důležité!
A za páté – je to poprvé, co se Dear podílí na psaní textů pro svou hudbu. (slova kromě Hildegard Wohler napsala také Regina de Ovando).
Co tedy napsat na závěr? Možná čtenářům připomenout, že hledání světla, co se uvnitř skrývá možná ani není tak složité. Filosof a charismatický autor mnoha knih E. Tolle k tomu říká:
„Když se doslechnete o existenci vnitřního prostoru, možná ho začnete hledat, ale protože ho hledáte jako objekt nebo zážitek, nemůžete ho najít… Pokud nejste po celý svůj život nespokojení, ustaraní, znepokojení, depresivní, zoufalí, nebo vás nesžírají nějaké jiné negativní emoce, pokud se dokážete radovat z obyčejných věcí, například rádi posloucháte déšť nebo kvílení větru; pokud dokážete vidět krásu mraků plujících po obloze nebo dokážete být občas sami, aniž byste se cítili osamělí nebo potřebovali další duševní podněty pro rozptýlení; pokud se k úplně cizím lidem chováte laskavě, aniž byste od nich něco chtěli… pak to znamená, že se ve vás otevírá tento prostor, i když jen na krátké okamžiky, v neustálém proudu myšlení. Když se to stane, zažijete pocit pohody a klidu. „
Takto nějak to cítím a prožívám, když čtu slova a poslouchám píseň El amor en ti. Sice se zdá na první pohled velkolepá a vášnivá, na druhý však v sobě skrývá hlubokou pravdu úplně obyčejného bytí.