Krása a harmonie (Dimash a Lang Lang)

Když jsem navštívila Dimashův koncert v Praze, přála jsem si, aby publikum bylo stejně disciplinované, jako publikum na koncertě vážné hudby. Dimash je ale zpěvák populární hudby, a proto má publikum někdy dost divoké. Do světa klasické hudby při svých crossoverových výletech rád zabrousí. Jako třeba při vystoupení s klavírním virtuosem Lang Langem v programu Krása a harmonie, který vysílala čínská centrální televize 5. října 2023.

O tomto pořadu napsal čínský tisk: „Čínská centrální rozhlasová a televizní stanice CCTV a Ministerstvo kultury a cestovního ruchu zahájily při příležitosti desátého výročí společné iniciativy Pás a stezka velký mezinárodní kulturní výměnný program Krása a harmonie. S tématem Kulturní hedvábná stezka pozvali hosty ze Srbska, Kazachstánu, Laosu a dalších zemí, aby vyprávěli panoramatický příběh vzájemného učení, otevřené spolupráce a multikulturních výměn. Čínští a zahraniční umělci použili inovativní integrované umělecké formy, aby předvedli krásu toho druhého na jevišti, zdůrazňují roli kultury při propojování duše a umění při komunikaci se světem.

Krátké setkání těchto dvou vynikajících umělců na jevišti má tedy hlubší pozadí. Lang Lang hrál předehru kantáty Žlutá řeka, Píseň lodníka na Žluté řece, Dimash skladbu doplnil svým krásným hlasem. Skladbu napsal Xian Xinghai v roce 1939, údajně v jeskyni, za pouhých šest dní, během čínsko-japonské války (1937–1945). Použil v ní tradiční lidové melodie a evokoval obraz Žluté řeky jako symbolu čínského vzdoru proti japonským vetřelcům. Jak se dozvídáme, hudební dialog mezi Lang Langem a Dimashem je vzpomínkou na dojemné přátelství mezi Xian Xinghaiem a Bachytžanem Bajkadamovem, kazašským skladatelem.

V roce 1940 se čínský skladatel vydal do Sovětského svazu, aby napsal hudbu k nějakému dokumentu. Pak se snažil vrátit zpět do své vlasti, ale nebylo to možné. Uvízl ve městě Almaty, kde trpěl nemocí a chudobou. Neuměl ani rusky, ani kazašsky, měl jen jeden svetr a housle, venku mráz – naštěstí se jej ujala rodina kazašského skladatele. Bohužel Xi Xinhai žil pouhých 40 let, zemřel na tuberkulózu v roce 1945. Bachytžan Bajkadamov zemřel v roce 1977, jeho čínský kolega pro něj zůstal celoživotní inspirací. V Almaty je památník věnovaný tomuto čínskému skladateli, a dvě blízké ulice jsou pojmenovány po obou skladatelích. O jejich přátelství vypráví i kazašský film Skladatel z roku 2019.

Dimash se s Lang Langem setkal již vícekrát – když byl Dimash letos v únoru na jeho koncertě v LA, napsal na svém IG „Děkuji ti, drahý bratře, že jsi nás pozval na svůj nádherný koncert. Před šesti lety nás seznámil náš bratr Jack Ma, od té doby se sice kvůli práci nevídáme příliš často, ale vždy se bratrsky podporujeme v tvorbě.“ První společné vystoupení jsme mohli vidět 21. ledna 2023 – píseň Jasmine, kterou zpíval Dimash společně s několika zahraničními interprety při příležitosti čínského nového roku doprovázel Lang Lang na klavír.

Lang Lang je o dvanáct let starší než Dimash. Když se o něj začneme zajímat, zjistíme, že s Dimashem má mnoho společného. Lang Lang začal hrát na klavír ve třech letech a svůj první veřejný recitál měl před dosažením pěti let, kdy také vyhrál hudební soutěž. Dimash začal na klavír hrát v pěti, ve stejném věku poprvé zpíval na jevišti. V šesti letech vyhrál národní klavírní soutěž Aynalayin. Lang Lang v devíti letech vstoupil na Pekingskou ústřední hudební konzervatoř a ve 13 letech získal první cenu na Mezinárodní Čajkovského soutěži pro mladé hudebníky. Dimash také studoval hudební školy a soutěžil v mnoha národních i mezinárodních soutěžích. Vždy je vyhrál, stejně tak v prestižní národní soutěži Žas Kanat, kdy mu bylo 13. let. Když bylo Lang Langovi 17, hrál Čajkovského První klavírní koncert s Chicago Symphony Orchestra pod taktovkou Christopha Eschenbacha: stal se přes noc senzací a pozvánky se začaly hrnout. Dimash se stal přes noc senzací pro Čínu se svou písní S.O.S., ve věku 22 let. Oba ctí učitele a podporují vzdělání, Lang Lang má v New Yorku nadaci, která zajišťuje studium hry na klavír těch nejlepších z celého světa. Podporuje hudební vzdělání už na základních školách. Dimash v Číně věnoval prostředky z charitativních koncertů na uskutečnění hudebních kurzů na čínských venkovských základních školách, v Kazachstánu založil soutěž pro talentované pěvce Bagyty Bala.

Pro oba je v umění nejdůležitější představivost a oba se cítí posly, kteří předávají lidem hudbu, cítí se nástroji, které ji k lidem přinášejí. A tak bychom mohli pokračovat dále. Jistě není náhodou, že společně získali cenu za inovaci v umění za rok 2018 (Art Innovation Award 2018).

Ano Dimash i Lang Lang mají ve svém přístupu k hudbě zcela inovativní přístup. „Lang Lang plně přijal nové technologie a inovace a je průkopníkem v uvádění klasické hudby do 21. století.“ (https://www.langlangofficial.com/). A totéž se píše o Dimashovi. Jak napsala Sholpan Tabajeva oba „mění svět hudby tím, že se odklánějí od obecně přijímaných kánonů a činí jej emocionálnější a vášnivější a tím, že rozšiřují hranice možných dovedností. Dimash i Lang Lang kombinují vrcholné, neuvěřitelné technické mistrovství s pronikavým, extrémně emotivním projevem. Jejich tvorba nenechává nikoho lhostejným a vyvolává někdy i ostré polemiky.“ A právě v tom je jejich kreativita jedinečná.

Zveřejnit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

five − 4 =