Dimash Kudaibergen a Dmytro Gordon – mezinárodní tvůrčí tandem za hranicemi času a kultur

Nejnovější dílo národního umělce Republiky Kazachstán Dimashe Kudaibergena – píseň When I’ve Got You (Když tě mám) – upoutalo pozornost veřejnosti nejen svým neobvyklým videoklipem, ale také mnohotvárnou skladbou, která je jeho základem. Na to, jak toto dílo vznikalo, se DK Media Europe zeptala Dmytry Gordona, spoluautora textu, hudebního koproducenta, aranžéra, orchestrátora a klavíristy, který s Dimashem několik měsíců pracoval po jeho boku v Los Angeles v Kalifornii v USA.

Dimash je jedním z nejzářivějších představitelů mladé generace Kazachstánu, která utváří budoucnost země. O to zajímavější je sledovat, jak svou kreativitou staví mosty mezi různými kulturami a zeměmi. Přitahuje ke spolupráci talentované mladé lidi z jiných zemí, kteří jsou stejně výjimeční jako on sám, a kazašský zpěvák a skladatel vytváří nové hudební obrazy, které posluchače ohromují svou neotřelostí.

Dmytro Gordon je mladý talentovaný ukrajinský skladatel, orchestrátor a aranžér žijící ve Spojených státech. Dmytro se narodil v Kyjevě, v patnácti letech debutoval se svými klavírními skladbami v ukrajinské národní televizi a stal se jedním z nejmladších studentů na světoznámé Berklee College of music v Bostonu v USA. Od roku 2016 působí jako hlavní orchestrátor ve společnosti WallyWorld významného amerického producenta a držitele ceny Grammy Waltera Afanasieffa, kde vytváří aranžmá, orchestrace a hudební produkci pro světoznámé umělce, jako jsou Barbra Streisand, Neil Diamond, Kenny G, Jeremy Renner a mnoho dalších.

Dmytro složil hudbu k úspěšným filmům a dokumentům, jako je Ulugbek, muž, který odhalil tajemství vesmíru (vítěz filmového festivalu v Ischii a držitel ceny KINEO na filmovém festivalu v Benátkách), Návrat domů (držitel dvou cen LEO) a filmová antologie Válka očima zvířat se Seanem Pennem v hlavní roli, která bude uvedena na filmových festivalech v Cannes a Benátkách v roce 2024.

Dmytro je jedním z nejmladších hudebníků, kteří kdy byli přijati do řad prestižního ukrajinského hudebního sdružení Národní svaz skladatelů Ukrajiny.

S Dimashem se Dmytro seznámil v roce 2017 během pobytu mladého, ale nadějného zpěváka v Los Angeles, což pak vedlo ke spolupráci při tvorbě písně When I’ve Got You v roce 2023.

Všechno to začalo Dimashovým nápadem vytvořit píseň v bluesovém stylu,“

začíná své vyprávění Dmytro. Mladý muž vzpomíná, jak Dimash, který už nějakou dobu pobýval v Americe, usoudil, že pro to nastala ta správná chvíle.

„Sešli jsme se ve studiu Waltera Afanasjeva a já jsem začal hrát na klavír melodie, které Dimash vytvářel za pochodu. Je to úžasný improvizátor! Ohromila mě složitost jeho vokálních partů i jejich kompoziční celistvost. Pak následovala detailnější práce s melodiemi: někde jsme je museli zjednodušit, někde naopak Dimash přidal své charakteristické melizmy, které nyní slyšíme v druhé polovině refrénu. Ještě téhož dne jsem se pustil do aranžmá: vybral jsem správný tón poněkud rozladěného klavíru, masivních bicích, basy a elektrické kytary. Pak jsme s Dimashem zahájili proces konečného sestavení: rozhodování o formě, finálním rytmu, vyváženosti, efektech a dalších kreativních a technických úkolech. Práce na finálním vokálu, který byl zařazen do konečné verze skladby, probíhala na dálku, když se Dimash vrátil do Kazachstánu.

Jak proces postupoval, blues se začalo rozřeďovat vlivy jiných stylů: R&B, jazzu, trochu rocku.“

Ti, kdo pozorně sledují Dimashovu tvorbu, dobře vědí, že rád experimentuje a mísí různé hudební styly. Ale bylo to zajímavé i pro mladého ukrajinského skladatele? Bylo mu blízké blues, tento klasický hudební směr, rozšířený spíše mezi Afroameričany?

„Myslím, že jsem ho poprvé podvědomě slyšel už jako dítě v amerických filmech. Vědomě jsem se s blues seznámil už na Berklee, kde jsme rozebírali všechny klíčové žánry a jejich roli v dějinách hudby. Tam jsme jich prošli spoustu, od Roberta Johnsona až po Erica Claptona.“

Jaký úkol stál před aranžérem, prozradil Dmytro trochu podrobněji.

„Mou filozofií jako tvůrce „celého zvukového reliéfu“ je, aby byl posluchač od prvního tónu vtažen do hudby, plně se do ní ponořil a byl natolik zaujat, aby ji poslouchal až do konce a pak chtěl poslouchat znovu a znovu a objevoval nové vrstvy.

S Walterem Afanasieffem většinou pracujeme s umělci s tradičnějším zvukem – Barbra Streisand, Neil Diamond a další. Zároveň píšu hudbu k filmům – mám zkušenosti jako filmový skladatel a také jako skladatel klasické hudby. A kromě toho jsem v posledních letech začal vytvářet také skladby v žánru Cinematic Pop, kde se prolínají orchestrální a lidové nástroje, syntetické zvuky a zvukový design. V každém z těchto žánrů existují stylové hranice, zejména u velkých umělců, kteří jsou na scéně už desítky let. Když pracujete na písni pro Barbru Streisand, nemůžete do ní jen tak dát 808 basů. Znělo by to cizorodě jak pro umělce, tak pro publikum. A občas chcete něco „šíleného“ a neobvyklého!

Když se na mě Dimash obrátil s úkolem najít zcela nový zvuk pro jeho nové písně, z nichž jedna je When I’ve Got You, byl jsem z této spolupráce opravdu nadšený. Vždycky mě přitahovala jeho muzikálnost, rozsah a stylová plastičnost. Pokud jde o to poslední, jsme oba takoví „hudební chameleoni“, kteří se našli.

Co se týče aranžování, orchestrace a procesu tvorby, měl jsem naprostou svobodu fantazie. Máme tam toho tolik: rytmickou sekci s rozladěným klavírem, masivní filmové bicí, sbor, orchestr, a dokonce i tóny harmoniky. Je to doslova „témbrové tornádo“, stylově akční film.

Převzal jsem celou instrumentální část, zatímco Dimash se postaral o veškerý vokální design, včetně harmonií doprovodných vokálů“.

Zajímavé bylo také dozvědět se o tak zdánlivě banálním detailu, jako je původ tónů refrénu ve skladbě. Čekalo nás překvapení, které potvrdilo Dimashovu pověst „nejlepšího vokalisty“.

„Dimash sám napsal všechny sborové party, ve kterých jsou použity vokály. Je tam šílené množství vrstvení: 14 (!) stop vokálů. Chór v pozadí v refrénech je digitální fragment s mým hlasem přidaným tak, aby dodal trochu „života“. Kdyby Dimash nahrál doprovodný chór i v refrénu, příliš by to odvádělo pozornost od hlavního vokálu. A kdybychom nahráli živý chór, znělo by to příliš objemně.

Neméně zajímavým detailem se ukázal vznik působivého kytarového sóla.

„Při práci na aranžmá jsme s Dimashem synchronně došli k závěru, že kytarové sólo před závěrečným refrénem by bylo v souladu s nejlepšími tradicemi žánru. Kytara se jakoby odhodlaně rozezvučí od začátku skladby a pečlivě vyplňuje pauzy ve vokálech. Dimash prohlásil, že má v Kazachstánu skvělého kytaristu. Sólový part jsme nepsali my, ale Abik Jeksen ho zahrál perfektně, navazoval na melodii sloky a riff, který se nese celou skladbou. Zároveň přidal vlastní vizi a bluesrockový charakter. Výsledek je velmi „lahodný“.

Na pečlivou práci, která probíhala několik měsíců v roce 2023, vzpomíná Dmytro obzvlášť vřele.

„Pracovali jsme v plné souhře: nespěchali jsme, užívali jsme si proces. Většinou se pracovalo po večerech a do pozdních nočních hodin. V pauzách mezi prací jsme si povídali o našich oblíbených umělcích a skladatelích a občas jsme „jamovali“ (spontánně hráli): já u klavíru, Dimash zpíval nebo si někdy sedl k bicí soupravě.

On je ovšem hudební terminátor: zpěvák, skladatel, instrumentalista, improvizátor – všechno v jednom flakónu. Bylo to úžasné!“

Sám Dimash výmluvně vypovídá o obětavém tvůrčím procesu: „Je pozdě v noci v Los Angeles, ale inspirace se nestará o vaše plány. Musíte vystihnout okamžik a udělat záznam včas, dokud vaše duše zpívá“.

Během procesu práce na písni se ke dvěma klukům z Kazachstánu a Ukrajiny přidala mladá Američanka, a tak se práce na písni When I’ve Got You proměnila ve skutečný mezinárodní mládežnický projekt.

Jak nám řekl Dmitro: „Candice Callie je úžasná skladatelka, má skvělý cit pro spojení textu a melodie, protože sama píše texty a skládá hudbu. Musela vymyslet text na Dimashovu stávající hudbu. A věřte mi, že napsat dobrý text na složitou melodii, bez narušení slabik, dbát na dobré fonetické spojení slov s hudbou a artikulací a zároveň vyprávět příběh není snadný úkol. Ale Candice odvedla skvělou práci! Některé verše se mi zdály příliš rozvláčné nebo se tam foneticky nedostavilo kouzlo, takže jsem její verše na několika místech změnil podle svých představ. Dimashovi se tyto změny líbily a uvědomili jsme si, že kompozice písně (hudba i verše) – je hotová.“

Bylo zajímavé dozvědět se od Dmytra jako spoluautora textu, jaký význam do obsahu písně vložili sami autoři.

„O tématu písně jsme diskutovali všichni tři. Protože melodie už v té době existovala, vyzkoušeli jsme několik variant. Shodli jsme se na tématu nikoliv banálního, ale vyzrálého vyznání lásky hlavního hrdiny své milované. Té, na kterou se může vždy spolehnout, pro kterou je ochoten přijmout jakékoli životní výzvy a ke které se vždy rád vrací domů. Toto téma rezonovalo s námi všemi. Dokonale se hodilo k melodii, celkovému stylu i Dimashovu hlasovému projevu. Stává se, že hudba dokonale vyjadřuje téma poezie a naopak, i když vznikaly v různých dobách. Magie umění!“

Není těžké uhodnout, že ony anglické texty, které svou složitostí, zejména v recitačních místech, ohromují mnohé reagující na YouTube, musel Dimash pečlivě nacvičovat.

„Candice nahrála demoverzi se svým hlasem, kterou si Dimash mohl poslechnout jako vzor pro výslovnost. Finální vokály však nahrál sám. Pokud vím,“ dodává Dmitro, „na výslovnosti cíleně pracoval doma. Pobyt v Americe měl navíc celkově pozitivní vliv: jako hudebník měl možnost slyšet čistou výslovnost „sterilní‘ angličtiny, která v Los Angeles převládá.

Protože známe Dimashův sklon k perfekcionismu, zeptali jsme se, kdy bylo jasné, že práce konečně skončila?

„Pokud jde o perfekcionismus, tak jsme se našli navzájem. Nebýt očekávání Dimashových fanoušků, myslím, že bychom tu píseň vylepšovali dál. Uvědomili jsme si, že práce byla dokončena, když jsme si chtěli skladbu poslechnout znovu, a při každém poslechu už nebylo na čem lpět.“

Pouhý týden po zveřejnění videoklipu k písni When I’ve Got You na YouTube nasbírala píseň 1 milion zhlédnutí. Nyní, o několik týdnů později, překročila na YouTube hranici 2 milionů a na Spotify hranici 600 000.

„Vzhledem k tomu, že nemá žádnou podporu velkých vydavatelství – to je docela dobrý výsledek, zejména pro hudební žánr, který není určen pro teenagery. Jsem spokojený, i když vždycky bych chtěl více,“ vyjádřil svůj názor hudebník.

Nakonec jsme se zeptali, co bylo při tvorbě skladby nejtěžší a časově nejnáročnější?

„Nejvíce času a úsilí mi zabrala produkce. Je to ten proces, kdy nikdy nevíte jistě, jestli jste našli ty správné zvuky, jestli jste zvolili správný vokální part? Je to všechno velmi subjektivní, ale tato rozhodnutí určují, zda skladba odhalí 100 % svého potenciálu a zda ji člověk bude chtít poslouchat znovu a znovu a pokaždé v ní najde něco nového. A když se vaše práce líbí umělci i jeho posluchačům, je to absolutní úspěch. Doufám, že When I’ve Got You bude stejně tak svěží k poslechu i za desítky let!“

A skutečně, při opětovném poslechu tohoto lahodného „hudebního koktejlu“, který Dimash vytvořil ve spolupráci s talentovaným ukrajinským hudebníkem a dalšími kreativními mladými lidmi z celého světa, je jasné, kde leží budoucnost světa – pod jedním nebem.

Olga TERIKOV, DK Media Europe

Zveřejnit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

ten − 2 =