26. dubna byla na světových hudebních platformách vydána nová skladba Dimashe Kudaibergena Smoke. https://dimash.lnk.to/smoke Autorem nového díla je sám Dimash, autorkou textu je Candice Kelly ve spolupráci s Dmytrem Gordonem.
Dimash Kudaibergen nejednou prohlásil, že hudba nemá hranice, národnosti ani vzdálenosti. Dimashovy nové skladby tuto pravdu opět potvrzují. Skladba Smoke, stejně jako před měsícem vydaná When I’ve got you, je výsledkem společné práce kazašského zpěváka Dimashe Kudaibergena, autorky textu Candice Kelly a hudebního producenta Dmytro Gordona z USA.
V den premiéry nové skladby si redakce DimashNews povídala s Dmytro Gordonem o nové písni a spolupráci s Dimashem.
DN: Dmytro, osm let jste spolupracoval s Walterem Afanasieffem v jeho společnosti WallyWorld jako přední orchestrátor a aranžér a také jste spolu psali hudbu k filmům.
Jaké jsou podobnosti a jaké rozdíly mezi tvorbou hudby pro slavné umělce v USA a spoluprací s Dimashem?
Řekl bych, že Dimash je mnohem otevřenější experimentům než kterýkoli jiný umělec, se kterým jsem měl to potěšení dosud pracovat. Pokud jde o zavedené umělce se stálou fanouškovskou základnou, oni a jejich vydavatelství jsou obvykle velmi opatrní při experimentování s novým stylem, technikou zpěvu nebo čímkoli, co by mohlo zmást nebo odradit jejich hlavní publikum. To dává smysl, ale háček je v tom, že jejich repertoár po chvíli stagnuje.
Dimash je nejodvážnější umělec, kterého dosud znám: váží si svých Dears a velmi mu na nich záleží, a zároveň se nebojí zkoušet nové věci. V osobní rovině naše spolupráce přerostla také v přátelství, za což jsem mu neskonale vděčný. Je mnohem upřímnější a zábavnější dělat hudbu jako přátelé než jen jako spoluautoři. Zeptejte se Beatles.
DN: S Dimashem jste se setkal v roce 2017 a osud vás znovu svedl dohromady v roce 2023. Sledoval jste v posledních letech tvorbu kazašského hudebníka? Na jaké písničky nejraději vzpomínáte?
Samozřejmě jsem jeho práci sledoval posledních 6 let s velkým zájmem! Vzpomínám si na jeho účast v soutěži World’s Best, na premiéry jeho videoklipů k písním Akkuym a Across Endless Dimensions, na jeho spolupráci s Igorem Krutým. Jeho videa se objevovala na různých místech a pokaždé jsem byl unesen jeho obrovským talentem.
Ale ještě působivější je Dimashův růst jako umělce, jako hudebníka. Jsou tři písně, které mají v mém srdci zvláštní místo: S.O.S. – první, kterou jsem slyšel ve stejný den, kdy jsme se já a Walter s ním v roce 2017 setkali. Stranger je nejpůsobivější, pokud jde o jeho vokální schopnosti, a The Story of One Sky je moje absolutně nejoblíbenější píseň, která vrhá světlo na Dimashův skladatelský talent a odhaluje jej jako hlubokého myslitele a opravdového člověka.
DN: Jak jste začali pracovat na nových písních? Na příkladu nové skladby Smoke nám prosím povězte, jak vše probíhalo. Od prvotního nápadu až po finální akord.
Potkali jsme se ve studiu Waltera Afanasijeffa a přirozeně jsme se spřátelili. Dimash měl několik nových hudebních nápadů, které chtěl vyzkoušet, a ty se mnou rezonovaly. Myslím, že můj pohled na tyto nápady s ním také rezonoval.
Dimash už měl vokální melodii pro sloku; broukal mi ji v reálném čase a já hledal ty správné zvuky, které by ji mohly podpořit. Už jsme se bavili o tom, že by tahle skladba měla být elektronická, moderní a odlišná od krásných crossoverů, které dělal předtím.
Mluvili jsme také o tom, jak mocným nástrojem mohou být vokály, protože kdokoli může broukat melodii, která nemá slova, bez ohledu na to, jakým jazykem ten člověk mluví. Proto se vědomě rozhodl přijít s vokálem pro refrén a vytvořil tuto krásnou a širokou melodii, kterou teď slyšíme.
Myslím, že od toho prvního sezení uplynulo několik dní, kdy jsem si ty nápady vzal domů a trochu zapracoval na aranžmá, vymyslel další syntezátorové party, harmonie a celkový témbrový design. Při dalším setkání jsem to zahrál Dimashovi. Požádal mě, abych to zahrál znovu a znovu. Oba jsme byli tou písní tak nadšení! Bylo to téměř hypnotické, jako by mi „hrála v hlavě“ pořád dokola.
Ten den jsme do skladby přidali několik dalších prvků a Dimash mi řekl, že v ní slyší part dombry a chtěl by ji vyzkoušet.
„Vzal jsi s sebou do Los Angeles svou dombru?“ zeptal jsem se. Na to mi odpověděl: „Každý opravdový Kazach by měl mít doma dombru.“ Proto si příště přinesl dombru do studia a složil pro ni part.
Na další sezení jsme pozvali Candice a zahráli jí demo. Candice začala pracovat na textu, ale Dimash se musel vrátit do Kazachstánu, takže další práce na písni pokračovala na jiném kontinentu. Po schválení textu Dimash nahrál své vokály a poslal mi je, abych mohl skladbu dokončit a poslat ji na mix a mastering, který probíhal v Londýně.
DN: Smoke a When I’ve got you – dvě stylově odlišné skladby s novými „lahodnými“ detaily od Dimashe jako skladatele i jako interpreta. Umělcovi fanoušci zachytili a vychutnali si každou hudební frázi. V čem jsou si tyto písně a práce na nich podobné a v čem se liší?
Jak v hudbě, tak v pracovním procesu jsou zcela odlišné. Společné mají jen to, že je to stále Dimash a že je vytvořil stejný tým hudebníků. When I’ve Got You je tradičnější, a to jak z hlediska kompozice, tak produkce. Je to současná skladba, která však vzdává hold populárním žánrům 20. století: blues, jazzu, r&b, rocku. Má také velmi romantický charakter, s množstvím melizmat ve vokální melodii, s harmonickým napětím, hutnou texturou a celkově maximalistickou produkcí.
Smoke je oproti tomu naprostým opakem Je zcela moderní, v některých aspektech dokonce experimentální. Ano, má operní vokály v refrénech, ale kontext, v němž ji slyšíme, znemožňuje její zařazení do žánrového rámce. Je také minimalistická a otevřená, pokud jde o vokální melodie, harmonický obsah a instrumentální textury (i když to není žádné zjednodušení a Dimashovy jedinečné vokální schopnosti jasně vynikají). Každé hudební rozhodnutí v Smoke je nesmírně precizní: stačí ubrat jednu věc a píseň se rozpadne. Přidejte ještě jeden prvek a stane se přesycenou. Přesně tak bych to popsal.
DN: Autorkou textů písní Smoke a When I’ve Got You je Candice Kelly, se kterou už nějakou dobu spolupracujete. Spojil vás projekt Only Saints. Na kolika projektech jste společně pracovali? Jak probíhala spolupráce na Dimashových písních? Musíte při tvorbě hudby „dotvářet“ texty, nebo naopak? Jaké byly hranice?
S Candice se znám od roku 2021. Seznámili jsme se díky společnému příteli a spoluautorovi Anthonymu Pepimu a vytvořili Only Saints jako tým autorů filmové popové hudby s primárním zaměřením na synchronní hudbu. Dosud jsme společně vytvořili přes 25 písní. Upřímně řečeno, Candice je jednou z nejlepších textařek, které znám, takže jsem ji přirozeně navrhl Dimashovi jako potenciální kandidátku na nové písně.
Od prvního setkání si skvěle rozuměli a poté, co Candice vytvořila první návrhy písně When I’ve Got You, jsme byli já i Dimash naprosto přesvědčeni, že je tou správnou volbou. Kromě toho, že je neuvěřitelně talentovaná spisovatelka, je také velmi flexibilní, rychlá a snadno se s ní pracuje. Jsou situace, kdy textař řeší co nejlépe to, co má píseň sdělit pomocí slov, ale výsledkem může být, že utrpí hudební integrita: příliš mnoho slov činí melodii méně zpívatelnou a nedostatek slabik může způsobit, že je méně vzrušující a méně srozumitelná.
Candice byla tak laskavá, že vyšla vstříc mým připomínkám jako člověku, který sleduje všechny hudební prvky písně a to, jak dobře spolu koexistují. Takže jsem musel změnit několik slov a frází, abych se postaral o to, že melodie vytvořená Dimashem dosáhne svého potenciálu a že píseň bude pro posluchače co nejpříjemnější.
DN: Před několika lety byl Dimash na tiskové konferenci dotázán, jak se bude nová píseň jmenovat, na což vtipně odpověděl – „Version #578″. Kolik takových dohodnutých verzí písní Smoke a When I’ve Got You vzniklo? Nebo je to tak nekonečný a příjemný proces, že se vám ho nechce přerušovat?
Je to zábavné! Ale tak souznící… Počet verzí se nedá přesně spočítat, protože hudba je dýchající organismus, který se během práce na ní stále vyvíjí. Mohu vám však sdělit počet exportovaných demoverzí jednotlivých verzí. Rozdíl mezi jednotlivými verzemi je obvykle minimální, ale postupně se zvětšuje.
Skladba When I’ve Got You měla 10 exportních verzí a 4 mixované verze. A pak bylo 14 exportních verzí písně Smoke plus 10 mix verzí.
Zajímavé je, že vytvořit Smoke mi osobně trvalo dvakrát déle než When I’ve Got You. Je v ní mnohem méně nástrojů než v When I’ve Got You, ale protože je vše v popředí a uprostřed, každá produkční volba se stává dvakrát tak kritickou a vyžaduje více koncentrace, přesnosti a úsilí. Navíc práce s elektronickými nástroji obvykle trvá déle a já jsem strávil čas navíc vylaďováním každého zvuku, aby byl pro skladbu jedinečný.
DN: Vaše spolupráce s Candice a Dimashem nepochybně přinesla vynikající výsledky – umělcovi fanoušci v různých zemích světa přijali nové skladby skvěle. Plánujete v tak talentované partě nějakou novou tvorbu?
Děkuji za vaše milá slova! Je mi velkým potěšením a neuvěřitelnou ctí spolupracovat s Dimashem, kterého upřímně považuji za jednoho z nejlepších hudebníků lidstva.
A přijímat veškerou lásku a vděčnost od jeho fanoušků je prostě nebeské potěšení. Jsem moc vděčný všem, kteří podpořili tato nová vydání a kteří se odhodlali otevřít svá srdce a uši spolu s námi novým, nepoznaným stránkám Dimashe. Co se týče nové tvorby – zatím nechci prozrazovat žádná překvapení. Svá slova bych ale rád zakončil klasickým „Soon!“ (Již brzy!)
Skladatel: Dimash Kudaibergen
Texty: Candice Kelly, Dmitro Gordon
Producenti: Dimash Kudaibergen, Dmitro Gordon
Dombra: Dimash Kudaibergen
Mixáž: Mike Horner
Finální úpravy: Dick Beetham
Vydavatel: DimashAli Creative Centre LLP
Doplnění článku:
Mezitím vydal Dimash píseň Smoke také jako „PERFORMANCE VIDEO“
Komentář u videa: „V očekávání vydání hudebního videa k Smoke Dimash Kudaibergen představuje videoklip k nové písni! Užijte si ho!“
Video umístil také na svůj IG se slovy: https://www.instagram.com/p/C6RJu-YSe14/?hl=cs
„V předvečer vydání videoklipu k mé nové písni Smoke jsme se rozhodli natočit video pro dobrou náladu. Doufám, že se u něj nebudete nudit. Už brzy se uvidíme v Budapešti a Istanbulu. Chtěli byste novou píseň slyšet na koncertech Těšíme se na setkání s vámi!“
Text písně naleznete v článku níže: