Dimashův tým – Jak se připravoval koncert k umělcovu výročí v Turecku

V den svých 30. narozenin, 24. května, uspořádal Dimash Qudaibergen sólový koncert v Istanbulu. Na velkém stadionu Besiktas se k výročí kazašského umělce sešli hosté z celého světa.

Jak se připravovala, sestavovala a zkoušela rozsáhlá show na tak velkém, významném místě? Redakce DimashNews hovořila se členy týmu DQ.

Kolik lidí obecně pracuje na koncertu? Jaké jsou rozdíly, úskalí, co vyžaduje větší pozornost při práci v tak obrovských prostorách?

Jekatěrina Bažanová, tour manažerka týmu DQ, prozradila, že na koncertu pracuje mezinárodní tým více než 200 lidí. Složitější je organizační část, doprava, bezpečnostní otázky, protože na stadionu je hodně východů. Také práce s velkým počtem diváků vyžaduje větší pozornost.

Jak se daří během koncertu zvládat tak obrovský živý organismus? Kdo je takříkajíc „ve střehu“?

„Moje role spočívá právě v tom, že „držím ruku na tepu“, spojuji umělce s celým týmem a celý tým s místními pořadateli, získávám vstupní informace a distribuuji je do jednotlivých oddělení. Pokud se něco změní na časovém harmonogramu, přibydou nová čísla nebo nápady pro režii, předávám záležitost člověku, který ji může řešit.

Máme skvělý tým, velmi jasné rozdělení odpovědnosti, lidi s velkými zkušenostmi, prvotřídní profesionály. Samozřejmě, že při přípravě tak složitého projektu se nelze vyhnout vyšší moci, změnám oproti původnímu plánu, ale umíme takové věci řešit a nejdůležitější pro nás je, že ať se za jevištěm děje cokoli, konečný výsledek pro diváky musí být vždy na nejvyšší úrovni.

Koncert v Istanbulu je pro Dimash jubilejním, takže pro nás představuje zvýšenou zodpovědnost celého týmu. Konečný výsledek naší práce je samozřejmě určen divákům, ale pro nás je důležité, aby měl Dimash z koncertu také radost, aby se mu dobře pracovalo,“ řekla Jekatěrina.

Jak dlouho trvají přípravy? Jak se dá v tak krátké době vybavit jeviště, připravit zvuk, světla.

Technický ředitel týmu DQ Alexej Belyj prozradil některá tajemství týkající se vybavení velkého sálu:

„Aktivní fáze příprav začala už na začátku roku. Vybavení zajišťují dodavatelé, protože v rámci festivalu, který se zde koná, se sestavuje s měsíčním předstihem. Náš koncert je v rámci tohoto projektu první, takže je pro nás samozřejmě náročnější držet krok s časem. Dělníci staví rám pódia, na který se pak zavěšují světla, projekční plátna a ozvučení. Velmi důležité jsou zde přípravné práce – tvorba výkresů, kalkulace harmonogramů, dopravní úkoly“.

Pro Dimashe je samozřejmě důležitý zejména zvuk. Existují nějaká specifika práce se zvukovou aparaturou speciálně pro něj, pro jeho velmi různorodou tvorbu?

„Zvláštnosti tu jsou, spočívají v extrémně přesném managementu rádiových frekvencí, protože Dimash používá ušní monitoring – sluchátka, přes která slyší hudební mix, reakce publika a vše ostatní. Dlouho jsme vybírali mikrofon pro Dimashe, aby seděl jeho hlasu a byl pohodlný pro umělce, pro mě i pro kluky, kteří mají na starosti ozvučení sálu. Máme skvělý tým, jsou tam specialisté, kteří mají na starosti zvuk zvlášť pro Dimashe a zvláť pro muzikanty.

S Dimashem se pracuje velmi snadno a příjemně, protože on ví, co chce, jakého výsledku chce dosáhnout, máme stejnou představu o tom, jaký má být zvuk. Nepanikaří, i když se změní harmonogram, spíš nás podpoří. Vzájemně si nasloucháme, co si kdo přeje,“ odpověděl Alexej.

Tanečníci zkoušejí nejdříve bez umělce. Jak rychle trvá „sestavení“ nového čísla na jevišti s umělcem? Kdo tento proces řídí?

Vypráví choreograf Bauržan Seyfulin:

„Práce probíhá v týmu, jsou zde mé návrhy k produkci, stejně jako Dimashovy. A samozřejmě všechno to pevně stanoví režisér. Zhruba deset dní připravujeme čísla sami: produkce trvá od jednoho do čtyř dnů, více času zaberou kresby (pohyb na jevišti) a čištění čísel – trénink synchronizace. Pak asi týden zkoušíme společně s umělcem, aby pochopil a naučil se pohybovat, vždy se mu přizpůsobíme.

S Dimashem se pracuje snadno, má rád, když je všechno dokonalé. U jeho vokálně složitých písní není snadné najít balanc s tancem, ale zvládáme to.“

Pro Dimashovy koncerty potřebujeme všestranné tanečníky, kteří umí tančit všechny styly – od klasiky až po hip-hop. DQ Team je právě takovým týmem“.

Na otázku, která čísla v programu koncertu jsou nejvýznamnější, Bauržan vyzdvihl za nejobtížnější produkci písně Stranger, Alexander Lee uvedl, že je to Durdaraz kvůli silné energii, Saltanat Bejmiševová poznamenala, že první vzrušující, „odrazový můstek“ pro celkovou náladu koncertu je vystoupení s Golden, a Rustam Žanajev se shodnul se Saltanat, neboť je to vždy nepředvídatelné.

Jak flexibilní je váš tým tanečníků, pokud jde o změny v programu?

„Každý koncert je něčím nezapomenutelný. Byla situace, kdy Dimash během koncertu změnil pořadí několika písní, my jsme šli na pódium a vrátili se zpět. Také někdy mění rychlost skladeb a celý tým se mu pak přizpůsobuje. Někdy potřebujeme nějaké číslo připravit urgentně, pak zkoušíme v noci a vystupujeme, jako nedávno v Almaty,“ řekl Bauržan.

O zvláštnostech přípravy koncertu k Dimashovu výročí vyprávěl zvukový producent Jerlan Bekčurin:

„Speciálně pro koncert v Istanbulu jsem připravil koncertní verzi skladby Happy – soundtrack z filmu Vanguard/Avangarda Jackieho Chana. Nejprve jsem pro hudebníky vytvořil demoverzi a skladatel Nathan Wang byl naší prací velmi překvapen. Po koncertě se mě zeptal, jak a co jsem aranžoval, a výsledkem našeho rozhovoru bylo, že jsme se dohodli na budoucí spolupráci“.

Kobysista Olzhas Kurmanbek poznamenal, že na něj mimořádně zapůsobilo a bylo pro něj velkou ctí vystoupit v jednom čísle se skladatelem Renatem Gaisinem s písní Qairan Elim.

Nejdůležitější roli ve jednotném týmu hrají bezpochyby hudebníci. Dimashův DQ Band tvoří bubeník Roman Aleksejev, kytaristé Alexej Polubabkin, Boris Achmetov, baskytarista German Tigay, klávesista Vjačeslav Bystrov a hráč na bicí Veitia Echavarria Fidel Alechandro.

Kdo z vás řídí proces během koncertu, jak to probíhá? Je v dynamice koncertu možná improvizace, nebo je vše striktně předepsáno?

„Na velkých koncertech, jako je ten Dimashův, vždy spolupracuje sehraný tým profesionálů, který má své technické mantinely a živou komunikaci mezi režisérem koncertu, zvukovým producentem a hudebním režisérem. Co se týče načasování show, téměř vždy improvizujeme,“ odpověděl vedoucí DQ Bandu Roman Aleksejev.

Na otázku, jak probíhá práce na nové písni, kolik času je potřeba na společné „sehrání“, kluci odpověděli, že práce probíhá za plného ponoření se do nového materiálu každým hudebníkem z týmu, což umožňuje zpracovat a procítit skladbu během zkoušek.

„Profesionalita muzikantů umožňuje připravit nové skladby na zkoušky s Dimashem a Jerlanem ve velmi krátkém čase, protože hudba je nejvíce kolektivní tvorba. Dimashovy skladby jsou díla složité formy, různorodá a mnohotvárná, která vyžadují velkou pozornost a pohroužení se do jednotného ověřeného hudebního toku. Každý hudebník má důležitý úkol – co nejvíce udržet rovnováhu celé dramaturgie Dimashových písní a koncertu,“ podělil se o své dojmy Roman.

O Dimashovu image na koncertě se staral umělcův tým z Číny. Manažerka Zhuang Yang prozradila detaily práce týmu:

„Jsme velmi rádi, že jsme mohli být součástí koncertu k Dimashovu 30. jubileu v Turecku a plně se starat o jeho image. Jsme velmi vděční za jeho důvěru a možnost být společně u této krásné a nezapomenutelné oslavy. Ráda bych poděkovala Dimashovu vizážistovi Archiemu a stylistce Ritě za to, že se nám dostalo uznání od Dimashe a jeho fanoušků.

Všichni členové týmu jsou vynikající ve své profesi a mají skvělý estetický vkus. Jak je v našem týmu zvykem, neustále studují světové módní trendy. A co je nejdůležitější, dokonale znají Dimashe, jeho zvláštnosti a preference. Chápou a respektují také kulturu a víru různých zemí natolik, aby mu vytvořili vzhled, který mu přesně sedne.“

Většina hudebního programu koncertu závisí na hlasové podpoře hlavního hlasu koncertu. Dimashovi doprovodní zpěváci se podělili o to, jak probíhají zkoušky a jak důležitý je tento jubilejní koncert.

Zarina Božakova k tomu poznamenala:

„Pořádat jubilejní, možná první důležitý mezník, na tak obrovském stadionu v Istanbulu bude určitě jiné… 30 let mít za sebou, tolik koncertů a vystoupení.“

Zarina se podělila o to, že příprava doprovodných vokálních umělců na koncert probíhá samostatně, specifika práce předepisují nutnost vypilovat party pro tři zpěváky. U nových skladeb, jako je například soundtrack k filmu Jackieho Chana Vanguard, který zazněl na pódiu poprvé, si doprovodní vokální hudebníci připravili vlastní party podle pokynů zvukového producenta Jerlana Bekčurina.

Druhá doprovodná vokalistka Diana Taženová, která vystupovala osobně na pátém Dimashově koncertu, také poukázala na význam jubilejního koncertu a byla ráda, že do Istanbulu přijelo mnoho hudebníků z různých zemí coby diváci, včetně Kazachstánu, kteří si Dimashovy tvorby váží.

Rasul Usmanov zdůraznil, že i v rámci jedné show má každé město svou vlastní duši, každé město je setkáním v osobitém duchu. V Istanbulu jde všechno perfektně, zkoušky probíhají zjevně podle plánu, s projitím všech písní, kontrolou scény, zvuku:

„Istanbul je město s velkou historií. A jeden z největších Dimashových koncertů v tomto městě vejde také do historie“.

Kanat Aitbajev, vedoucí kreativního centra DimashAli, se podělil o zvláštnosti práce ve velkém týmu:

„Každý člen týmu je profesionál, tým pracuje společně už několik let a rozumí si. Nezáleží na tom, kde ve světě tým pracuje, kluci jsou v kontaktu a zkoušejí na dálku. Všichni mají dobré vztahy, jak lidské, tak profesní. Blíže ke koncertu, když se náš mezinárodní tým sejde, scházíme se jako příbuzní.“

Na otázku, zda má v programu koncertu nějakou oblíbenou skladbu, Kanat Kudaibergenovič odpověděl:

„Mám rád všechny Dimashovy skladby, prožívám každou píseň a každý tón. Celý proces vzniku skladeb, ta usilovná Dimashova práce a celého týmu, se odehrává před mýma očima, každá skladba je mi drahá stejně jako jemu. Skladba zní na pódiu pár minut, ale její tvorba trvá dny a měsíce, někdy i roky, a je do ní vložena spousta emocionální zátěže.

„Napadlo vás před třiceti, dvaceti nebo dokonce deseti lety, že Dimashovy třicátiny oslavíte na obrovském stadionu ve společnosti tisíců fanoušků, kteří přijeli ze všech koutů světa?“ zeptali jsme se Kanata Aitbajeva coby Dimashova otce:

„Dimash snil od dětství o tom, že se stane umělcem, a vždy se tímto směrem ubíral. My, jeho rodiče, jsme jeho snům samozřejmě věřili. Ale kromě snění pracuje velmi pečlivě a usilovně, vždy si klade velmi velké cíle. Takže ze snu vznikne cíl, a když je cíl, pak se najde cesta. Tak se postupně všechno realizuje…

Od dětství jsme věřili všem synovým snům, viděli jsme, jaké si klade cíle, snažili jsme se ho co nejvíce podporovat. Máme velkou radost, když vidíme, jak slaví své třicáté narozeniny na pódiu, na velkém stadionu, jsme šťastní, že se jeho sny plní.

Všem fanouškům Dimashovy tvorby patří velké poděkování. Na koncerty přijíždějí lidé z celého světa – je to velké štěstí jak pro samotného umělce, tak pro jeho tým.

Když kvůli vám přijíždějí na koncert lidé z různých koutů světa, máte chuť tvořit a pracovat.

Moc se nám líbí jednota Dears, když lidé přijíždějí z jedné země do druhé na koncert a tam se setkávají s podobně smýšlejícími lidmi a podporují se. Děkujeme všem fanouškům za skvělou práci, díky níž se Dimashova tvorba dostala k mnoha lidem v různých zemích. Celý tým, rodina i sám Dimash mají samozřejmě radost, když to vidí, když cítí lásku a péči. Moc vám děkujeme!“

Zveřejnit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

two × 1 =