Hříšná vášeň (Sinful passion) – zajímavá fakta

Píseň, která má na Dimashově kanále nejvíce shlédnutí je Грешная страсть (Hříšná vášeň). O prvenství střídavě bojuje s nádhernou vokalízou Ave Maria a slavnou S.O.S volání pozemšťana v nouzi z DDS. Všechny mají více než 26 miliónů shlédnutí.

Dimash zpíval Hříšnou vášeň na Nové vlně na koncertě k 30. výročí skupiny A’Studio v roce 2018 a poté už pouze na jednom z Moskevských koncertů v březnu 2019. Posluchače hned při prvním poslechu zcela okouzlí originálním pěveckým projevem a silným emocionálním nábojem. Musíme ji poslouchat stále znovu a znovu, protože se nám zdá to, co slyšíme zcela neuvěřitelné. Když si uvědomíme, že píseň má být o hříšné vášni, začneme pociťovat jakýsi rozpor. Protože nevíme, čím to je, odsuneme problém na později. A posloucháme znovu a znovu.

Myslím, že naše pocity elegantně vysvětlila slovenská Dear Lilly Tissot, když objevila kontrast mezi Dimashovým zjevem, jeho zpěvem a obsahem písně:

„Keď o Hriešnej vášni spieva niekto tak uhladený a seriózny, ako je tento mladík … …a ono vás to aj tak dostane!…a rozloží do poslednej bunky! …“

Na stránkách Dimash The singer se píše:

„… překvapí temnější náladou a hlasem, velmi odlišným od triumfálně se třepotajících tónů Screaming nebo romantického zápalu jeho dalších kousků. Tato píseň je žádostí o lásku, lásku, která nese vinu hříšné vášně. Dimash skvěle zaujme publikum ohromující hlasovou a emoční kontrolou, přesouvá se mezi různými typy vokálů a dostává se přes svůj obvyklý neuvěřitelný rozsah. Hluboce dojímá publikum, střídavě něžnou prosbou a pak zas autoritativním povelem ‚Dej mi, dej mi!‘ Jako obvykle se mnou bez nejmenší námahy pohybuje jako mistr, kterým je, a já jsem pod jeho vedením jako ochotná loutka na provázku. Neuvěřitelný výkon.“

I lyrická slova písně jsou plná rozporů, vyvolávají v nás různé představy. Proti sobě v naší mysli vyvstávají protikladné obrazy -zářící luna, liják jímž proniká zářící plamen, chladné srdce co může zahřát jaro svěžesti milované, oheň hříšné lásky a náhlé ticho, hříšná touha a klid, který přinesle její naplnění, temnota, z níž se lze zachránit láskou… I proto píseň tajemně přitahuje pozornost každého milovníka nádherné hudby a zpěvu.

Slova písně jsou plodem inspirace slavného skladatele, lidového umělce Ruska a Ukrajiny Ilji Reznika. Reznik začal psát poezii od dětství. Vystudoval divadelní ústav a několik let pracoval jako divadelní umělec a zároveň se věnoval poetické kreativitě. Jeho text k písni Popelka v podání Ljudmily Senchiny měl obrovský úspěch. Proslavil se spoluprací s řadou slavných zpěváků.

Hudbu Hříšné vášně na jeho verše napsal vynikající skladatel, kazašský hudebník Baigali Serkebajev (a Baglan Sadvakasov).  Baigali je ten muž, který při Dimashově provedení písně z roku 2018 sedí za klávesami. Své odborné vzdělání v hře na klavír získal na konzervatoři v Almaty. Začal pracovat ve skupině Arai, kde doprovázel slavnou kazašskou zpěvačku Rozu Rymbaevu. Když zpěvačka skupinu opustila, stál v čele skupiny. Později na základě Arai vytvořil skupinu A´Studio.

V kapele A´Studio účinkoval Bathyrkan Šukenov, který byl prvním interpretem písně Hříšná vášeň. Píseň uvedl poprvé v roce 1998 a získal přední místa v žebříčcích SNS. K písni byl natočen i videoklip (2011), s nímž pomáhal anglický producent Greg Walsh.https://youtu.be/CN9fHwhna_M?si=8V6uoxxMFRLjzJuf

Talentovaný zpěvák Bathyrkhan Šukenov opustil skupinu z neznámých důvodů v roce 2000.  Bohužel v roce 2015 zemřel na infarkt ve věku 53 let. Baigali Serkebajev pak napsal několik veršů na jeho památku. Zde je několik řádků:

Proč žijeme?
Pro drobné hádky,
pro hloupá slova,
prázdné řeči,
ješitnost urážek,
hněv - znovu a znovu.
Čím trávíme život...
Ale měli bychom ho strávit láskou.

Bez předního sólisty upadla skladba Hříšná vášeň na téměř 20 let v zapomnění a nikdy se nestala celosvětovým hitem. Až poté, co ji fenomenálně oživil v roce 2018 na jubilejním koncertě skupiny A´Studio Dimash.

Dimash The Singer vystoupení popisuje následujícími slovy: „Zjevila si se náhle…“ se náhle objevil a začal píseň bez dalších okolků nebo sebemenšího náznaku dramatičnosti písně. Se svým hezkým vzhledem, černými rozevlátými vlasy a tmavým smokingem vypadá stejně okouzlující, jako kterýkoli model, který se prochází po přehlídkovém mole. Ale, ach, tento muž umí zpívat. Jedním z mnoha talentů Dimashe je jeho jedinečný způsob, jak zcela přijmout za vlastní význam textu a krásné melodie, aniž by to bylo okázalé. Podle mého skromného názoru díky této zdrženlivosti síla a hloubka písně vystupuje na povrch a stává se o to mocnější, než kdyby příliš „tlačil na pilu“.

V téměř stoickém stylu první poloviny Dimash vyjadřuje mužskou neochotu vypadat zlomeně nebo prosebně. První sada „Daj mne“ vyvolává husí kůži, když zazní jeho první zoufalé, i když stále něžné tóny. Ale druhá sada „Daj mne“ je překvapením, vyvolaným hlubokým, velitelským hlasem, když naznačuje, že něco chystá. Dokonce na přicházející napětí upozorňuje vzpřímeným prstem v [2:15]. Přechází na vyšší oktávu v „Noc zamčela má víčka a kolem tišina“, stále s neuvěřitelnou něhou, o které zjistíte, že je to prostě dočasný klid před bouří.

„Očarován jsem tebou, piju ten lék do dna;
Vrátit mě ze tmy na tento svět můžeš jen ty jediná“

je první přesvědčivá ukázka zpustošení duše. Od té chvíle cítíte, jak se milencova kontrola nad jeho emocemi řítí do propasti. Původní kontrola se nakonec rozpadne a čtvrtá sada „Daj mne“  se stává žádostí a zoufalou modlitbou. Čtu to všechno v Dimashově zpěvu? Ano.  A opět je tu varování [3:41], protože Dimash vyvolává to, co nyní nazývám Dimashova dokonalá bouře. To je bod, kdy všechny prvky písně, nástroje, kapela, melodie a texty, všechny spolupracují, aby se spojily s tímto jedinečným zpěvákem, když neochvějně povoluje své velkolepé crescendo a přivádí skvělé vystoupení k vyvrcholení. Páni, řekl jsem to všechno jedním dechem? Ani se nebudu snažit popisovat, jak píseň končí. Podívejte se znovu…“

Při jeho vystoupení bylo mnoho diváků jako v hypnóze, a jak jsem se dočetla, Dimash zde s lehkostí přechází mezi oktávami z barytonu do sopránu, střídá pět hlasů a čtyři oktávy. Po jejím skončení nastal v sále úplný poprask, moderátor vtipkoval, že pro zpěváka Baskova už nezbyly žádné květy a ty Dimashovy museli odnést z podia „profesionální nosiči květin“ ze Soči.

Píseň na Dimashově YT kanále se stala virální, navíc je až do těchto dnů předmětem celé řady diskusí, kdy posluchači odmítají uvěřit, že Dimashův zpěv není umělý, předem nahraný nebo nějak dodatečně upravený. Objevilo se mnoho komentářů i reakcí, z nichž asi nejzajímavější a nejvíce sledovaná je reakce učitele zpěvu Chrise Liepe, která má na YT půl milionu odběratelů. Chris podrobně rozebírá techniku zpěvu, vysvětluje, proč slyšíme „bohatý, sebevědomý, ale klidný a tichý hlas, vnímáme rovnováhu, experimenty s vlastním hlasem. Střídání technik během písně vytváří iluzi, že zpívá několik lidí, prostě to zní jako hlas z jiného světa. Vokální specialista, ohromen výkonem, uzavírá – brilantní – ano, zasloužíš si všechny ty květiny, poslouchejte jeho hlas, je to jeho řeč. Jeho mluvený hlas a zpěv jsou tak neuvěřitelně propojené, že z jeho řeči vyzařuje hudba, i když děkuje.“ (zkráceno)

Jak zakončit povídání o této obdivuhodné písni? Možná slovy Baigali Serkebajeva o obyčejném neobyčejném člověku Dimashovi, která jsem vybrala z rozhovoru pro GAKKU TV:

„A jsem moc rád, že Dimash zazpíval právě tuhle písničku, tak jak ji zazpíval. A zdá se mi, že mu velmi vyhovuje. A že je moc dobře, že písnička má druhý život. Není třeba porovnávat Dimashe s Bathyrem, kdo ji zpívá lépe. Zazpívali ji různými způsoby. To je skvělé. A jsem moc rád, že se u nás objevil tak skvělý umělec. Co vždy oceňuji – jeho lidské vlastnosti: velmi skromný, vychovaný mladý muž. Je vždy příjemné se s ním setkat. Teď se s ním setkáváme na některých kombinovaných koncertech. Vždy přichází do naší šatny. Sedíme tam, pijeme čaj, povídáme si …“

Poznámka: Tento článek vznikal několik týdnů, a když jsem jej konečně před Vánoci 2024 zveřejnila, stala se zajímavá věc – I Dimash si na tuto píseň vzpomněl a 1. ledna 2025 na svém IG napsal: „Přátelé, jak víte, během své tvůrčí kariéry jsem předvedl mnoho skladeb různých skladatelů v různých jazycích a žánrech. Přibližně 80 % písní, které jsem zpíval, jsem produkoval sám. Do mnoha písní skladatelů jsem zakomponoval různé vokály, vymyslel formu díla, zvolil žánr a tónální plán tak, abych umocnil celé spektrum pocitů ve skladbě. Dnes vám chci připomenout píseň Hříšná vášeň kterou jsem zpíval před sedmi lety.“

S českými titulky.

https://www.dimashinczech.cz/2024/12/21/%d0%b3%d1%80%d0%b5%d1%88%d0%bd%d0%b0%d1%8f-%d1%81%d1%82%d1%80%d0%b0%d1%81%d1%82%d1%8c-sinful-passion-hrisna-vasen

Zveřejnit odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

5 × three =